sunnuntai 9. kesäkuuta 2013

Anatomiamallit ja opetustaulut

Oon viehtynyt kaikkiin anatomisiin ja luonnontieteellisiin malleihin, karttoihin ja tilpehööriin. Sellasen vanhan anatomiakartan oon halunnut jostain 13-vuotiaasta asti, mut niitäpä ei noin vaan löydäkään mistään - paitsi tietysti internetistä. Vaikka oonkin nyt tällanen sormi nykyhetken pulssilla elävä trendikäs bloggaaja, niin tähän mä vedän internetinkäytön rajan. Toki mä voisin mennä johonkin Etsyyn, valita tuhannesta vaihtoehdosta ja klikkailla tilaten, mutta ei se oo yhtään sama asia kuin kiertää hikisenä ja silmät ristissä kesäkirpparia jossain Loimaalla ja löytää sattumalta Elämänsä Anatomiakartta. ("Elämän Anatomiakartta" kuulostaa muuten joltain höttöiseltä romaanilta, jossa päähenkilö (nuori aikuinen, mahdollisesti lääketieteen opiskelija) etsii itseään suurkaupungissa ja ajautuu tuhoontuomittuihin suhteisiin (mahdollisesti professoreiden tai kirurgien kanssa). Jahka kyllästyn tähän blogiin ni alan kirjottaa tota.)
 
 

(Ihmisanatomia täältä, kahvipavun anatomia täältä. Jälkimmäisen linkin takaa löytyy muitakin hienoja.)

Viime kesänä jostain random-tienvarsikirpparilta löytyi kasvisolun rakennetta esittelevä opetustaulu, mutta se oli vähän ruma ja huonossa kunnossa. Toisella kesäkirpparilla oli tarjolla parempikuntoinen kasvitaulu, mutta se taas maksoi jonkun 40 euroa ja oli vähän tylsä. (Sinänsä 40 euroa hyväkuntoisesta, vanhasta opetustaulusta on mun mielestä ihan kelpo hinta, mutta sen taulun pitää sit olla muutenkin mielenkiintoinen.) Mutta opetustaulut ylipäätään, erityisesti mustataustaiset, on pitkään olleet mun toivelistallani. Nekin on kyllä alkaneet kokea mun silmissäni inflaatiota, koska niistä on tullut jo ihan liikaa sellanen Juttu. Sellanen sisustuslehtijuttu, että "nyt on trendikästä olla erikoinen ja sisustaa omaperäisesti, osta hei tällanen!". Mulla oli tää idea jo vuonna 2000!! Joskus on tosi raskasta olla edelläkävijä.


Tollanen anatomiamalli olis myös ihana ja täydellinen ja ollut haaveissa jo yli kymmenen vuotta. Mitä vanhempi, sen hienompi (eli yleensä groteskimpi), mutta noi uudetkin on ihan varteenotettavia.


Nää flip-chartit (mikä se on suomeksi?) on kanssa mahtavia. Joskus kasiluokalla suunnittelin sellasta ihmiskehon mallista joulukalenteria, jossa jokaisen luukun takaa paljastuisi sillä kohdalla sijaitseva elin. Se tietty olis vähän ennalta-arvattava, ainakin perusanatomiansa tunteville, mut voishan niihin elimiin lisätä jotain jouluisia yksityiskohtia. Punatulkku keuhkossa ja Jeesus-lapsi umpilisäkkeessä. Näen tässä askarteluprojektin syysiltoihin.

Mulla on kyllä täällä kotonakin kaikkea lääkkeisiin ja ruumiisiin liittyvää, mut teen niistä ehkä joskus sitten erillisen postauksen.

1 kommentti:

  1. Ei voi kuin ihmetellä miten samoja ajatuksia sinulla on kuin minulla! Ja nimenomaan noista kasvi-anatomiatauluista ja edelläkävija-asiasta. Itsekin olen myymässä osaa "nähdyistä" sisustusjutuista pois ja mitä pitempään joku juttu on ollut poissa muodista, sen parempi. Esim. Mäkisen kuvastimen peili ja sisustus(valo)kirjaimet ovat jo kokeneet inflaation :P

    Koulussa näin joskus sellaisen raskaana olevan naisen anatomiamallin, oli aika hienoa ottaa sitä sikiötä pois mahasta ja lykkiä takaisin :D

    VastaaPoista